Liona

Vetten


Je lichaam kan niet zonder vetten. Je hebt de vetten nodig omdat het een belangrijke energiebron is voor je lichaam. Er zitten vetzuren in die ons lichaam niet kan missen. Ons lichaam heeft de vetten nodig zodat de celmembranen opgebouwd kunnen worden. Deze kunnen weer bestaan uit spiercellen, bloedcellen of uit zenuwweefsel. We hebben de vetten in ons lichaam dan ook echt nodig zodat we goed in evenwicht zijn. Uit onderzoek is gebleken dat de dagelijkse voeding per persoon voor minimaal 30% uit vetten moet bestaan, dat klinkt als erg veel, maar dat valt reuze mee. Vetten worden namelijk in veel producten verwerkt, je eet dagelijks al veel vetten zonder dat je er erg in hebt. Vetten bestaan uit triglyceriden en uit andere stoffen. De triglyceriden zijn esters (organische verbindingen) van glycerol en drie vetzuren.

Verschillende soorten vetten

Ons lichaam heeft alle soorten vetten nodig, namelijk de verzadigde en de onverzadigde vetten. Als het over de verzadigde vetzuren gaat, dan gaat het over vetzuren die meestal van dierlijke oorsprong zijn. Je vindt deze in veel dagelijkse producten terug. Je vindt de verzadigde vetzuren in het vlees terug, maar ook in zuivel, gehard plantaardig vet en in boter. Onverzadigde vetten eten we ook regelmatig, deze zijn van plantaardige oorsprong, althans meestal want de onverzadigde vetten van vis niet. Je vindt deze vetten terug in margarines, maar ook in oliën en noten. Er kan ook een onderscheid worden gemaakt in goede en slechte vetten. De slechte vetten, dat zijn vaak de verzadigde vetten. De goede vetten zijn dan inderdaad de onverzadigde vetten, maar we kunnen ze beide niet missen. In bijna alle producten die we nuttigen zitten zowel goede als slechte vetten. Een van de twee vetten heeft vaak de overhand en is net wat meer dan de andere soort verwerkt in een product. Het nadeel is wel dat als er meer verzadigde vetten in een product zijn verwerkt dat dit niet goed is voor je slechte cholesterol. De kans dat je hart- en vaatziekten krijgt wordt door een teveel van verzadigde slechte vetten alleen maar groter. Maar als de onverzadigde vetten de overhand hebben in een product, zullen zij juist het cholesterolgehalte verlagen. Eigenlijk kan er nog worden gesproken over een derde groep vetten. Dit zijn de transvetten. Deze vetten zijn erg schadelijk voor onze gezondheid, nog meer dan de verzadigde vetten. Deze transvetten komen in de natuur ook nauwelijks terug. Het zijn namelijk de onverzadigde vetten die hard zijn geworden en deze krijg je uit een bewerking van diverse producten. Deze moeten weg worden gelaten uit onze voeding want hier heb je niets aan, ze brengen alleen maar schade toe aan je gezondheid.

Iedere dag vetten eten?

Bij alle producten die we eten is altijd wel een of andere soort vet toegevoegd. Maar er zijn ook vetten die we niet dagelijks moeten eten. Als je denkt aan de snacks en friet dan is dat een soort vet dat je niet dagelijks binnen moet krijgen. Eens in de week deze vetten eten kan meestal geen kwaad, maar je moet opletten dat je geen overgewicht krijgt. Mensen met overgewicht kunnen deze vetten maar beter helemaal vermijden en eerst zorgen dat ze goed op gewicht zijn. Als zij dan een keer deze vetten eten kan dat geen kwaad, maar overal moet bij nagedacht worden:

  • Alles met mate
  • Nooit teveel van een product/een soort vet
  • Bij twijfel overleg met een diëtist, zij/hij weet (bijna) alles over de juiste voedingsmiddelen

Zorg dat je gezond eet en goed beweegt, dan leef je langer en gezonder!