Liona

Slapeloosheid

Iedereen heeft wel eens gehoord van slapeloosheid. Maar wat is het nu eigenlijk? Gemiddeld slapen we tussen de vijf en de tien uren per nacht. Sommige mensen kunnen in bed stappen en slapen meteen, anderen liggen lang wakker en slapen pas na een uur in. Dat we af en toe wakker worden in onze slaap hoort er bij. Bij slapeloosheid gaat het er over dat je al een tijdje slecht slaapt, hierdoor kun je overdag niet naar behoren functioneren. Je kunt last hebben van slaapproblemen omdat je zorgen hebt. Misschien zijn er spanningen in de familie of op je werk, je bent er de hele dag mee bezig en in de nacht lig je er aan te denken, waardoor je niet kunt slapen. Het hoeft niet altijd met stress of spanning te maken te hebben dat je niet kunt slapen. Je kunt lichamelijk ook klachten hebben zoals pijn of jeuk zodat je niet kunt slapen. Als je jeuk hebt kan het zijn dat anderen er ook last van hebben omdat zij je horen krabben en hierdoor ook niet in slaap kunnen komen.

Herkennen van slapeloosheid

Als je er moeite mee hebt om in slaap te komen en altijd lang wakker ligt en dan weer vroeg wakker wordt, dan kan dat duiden op slapeloosheid. Meestal ben je overdag dan moe, lusteloos, je bent slaperig en je kunt ook prikkelbaar zijn. Concentreren vind je lastig en je kunt wel tien dingen tegelijk beginnen, maar het gaat allemaal niet, je maakt niets af. Dit zijn tekenen van slapeloosheid en dan is het van belang dat je eens nagaat wat de oorzaak is zodat hier wat aan gedaan kan worden. Het kan van kwaad tot erger worden. Op den duur zul je overdag moeite hebben om goed te functioneren en dat moet voorkomen worden.

Wat doe je aan slapeloosheid?

Er zijn een paar dingen die je zelf kunt doen aan slapeloosheid. Het is goed om overdag of in de avond te sporten. Ontspan voordat je naar bed gaat en slaap overdag niet. Een vast ritme is van belang, als je om elf uur naar bed gaat en om zeven uur op staat, houd dat ritme er dan in. Geen koffie en alcohol nemen wanneer je niet kunt slapen. Voordat je naar bed gaat is het aan te raden om gedurende twee tot drie uren daarvoor geen vast voedsel te nuttigen. De slaapkamer moet je alleen gebruiken om te slapen, je lichaam kan er aan wennen dat wanneer je je in deze ruimte bevindt dat je gaat slapen.

  • Als je niet kunt slapen na een kwartier, sta dan op. Doe in een andere kamer iets anders en ga dan pas weer naar bed wanneer je moe bent
  • Niet slapen is geen ramp, als je je gaat verzetten tegen het slapen kun je helemaal niet slapen
  • Geneesmiddelen kunnen helpen om in slaap te komen, let er dan wel op dat ze geen verslavende werking hebben en dat je ze niet iedere dag hoeft te nemen.