Liona

Rugpijn

Rugpijn kan erg vervelend zijn. We kennen lage rugpijn, spit, lumbago en lendepijn. Als iemand aangeeft last te hebben van rugpijn, dan duidt het op verschillende mogelijkheden. Pijn in de rug is een verzamelnaam. Meestal gaat het over een hardnekkige spierpijn in de rug. De pijn zit in het gebied van de onderste drie ribben en bij de billen. Als je last hebt van rugpijn dan kan dat zich op diverse manieren uiten. Het kan zijn dat je last hebt van bewegingsbeperkingen. Het kan zijn dat je ineens krampen krijgt of je krijgt een stekende pijn als je gaat bewegen. Het kan ook lichte of zeurende pijn zijn. Per persoon is het anders hoe de rugpijn zich zal uit en afhankelijk van de klachten zal het een hevige of een lichte rugpijn zijn. Rugpijn kun je krijgen door bijvoorbeeld:
Het maken van een verkeerde beweging

  • Overbelasting
  • Een aandoening aan je rug
  • Continu stress

Rugpijn aanpakken

Veel mensen hebben lage rugpijn. Er zijn dan een paar dingen die je altijd zelf eens kunt proberen. Het is aan te raden dat je regelmatig rust neemt, zijn de klachten ernstig dan dien je volledige rust te nemen. Rusten is goed voor je rug, maar let op dat je niet te lang blijft liggen. Je rug kan hierdoor stijf worden en wandelen en fietsen is toch goed voor je. Ook bij zwemmen maak je een goede beweging, je moet hierbij alleen doen wat gaat, niets forceren. Boodschappen doen en kinderen optillen, dat wordt niet aangeraden omdat de pijn hierdoor weer erger kan worden. Door je knieën zakken bij tillen is wel van groot belang net als het vermijden van plotselinge bewegingen. Blijf ook niet te lang in één houding zitten of staan, variatie is hierbij belangrijk.

Je houding bij rugpijn

Je lichaamshouding is belangrijk wanneer je rugpijn hebt. Je dient recht te zitten, een hoge stoel is beter dan een lage stoel, maar let ook op je conditieverbetering. Wandelen en sporten zijn aan te raden, doe het rustig aan en liever wat korter en vaker dan dat je het gaat forceren. Je kunt het beter een paar keer per dag doen dan in één keer te lang en weer veel pijn krijgen. Stress is niet goed voor je rugpijn, dat dient dan ook voorkomen te worden. Het warm maken van je rug kan wel degelijk helpen. Je zou kunnen denken aan een warmtepleister, maar een warme douche zal ook zeker helpen. Veel mensen doen het ook met een infraroodlamp en ook dat werkt goed. Soms helpen de eigen maatregelen niet voldoende en is er medicatie nodig. Er kan dan gekozen worden voor paracetamol. De dokter kan wanneer de pijn niet afneemt ook kiezen voor diclofenac.